ELTE TTK Oktaástechnika Csoport - UNESCO Információtechnológiai Pedagógiai Központ
Sümegi András

Macromedia Flash MX


Mozgás előírt görbe mentén

A Flash animáció nemcsak egyenes vonal menti mozgásra képes, tehát szerkesszünk a háromszögnek egy mozgási útvonalat is. A háromszög réteg legyen aktív, és válasszuk az Insert / Motion Guide menüpontot. Láthatjuk, hogy létrejött egy új Guide (vezető) réteg (az ikonján egy kis hurok látható). Ugorjunk a 6. képkockára! A ceruzával rajzoljunk egy ívet, ami a háromszög közepéből indul ki, megkerüli a kört, és felül visszatér a Stage bal oldalára, nagyjából oda ahol a kiindulási háromszög közepe van. Nem elég egyenletes az ív? Jelölje ki fekete nyíllal, majd kattintgasson az eszköztár alján lévő Smooth Modifier (simító) ikonra akár többször is, amíg elégedett nem lesz az eredménnyel. A következő lépés, hogy a kijelöljük a háromszöget, és a közepén lévő szálkeresztet ráhúzzuk az ívünk kezdőpontjára! Ha nehezen megy, ellenőrizzük, hogy a View / Snap to Object menüpont be van-e kapcsolva. Menjünk az első kockára, és ott is végezzük el ugyanezt!

Próbáljuk ki a mozgást! Ha valahol módosítani szeretnénk az útvonalon, akkor a fehér nyíllal igazíthatunk a segédvonal csomópontjain. Ne felejtsük el, hogy a háromszög mozgása csak akkor követi a görbét, ha a kezdő és végállapot kulcskockáiban a háromszög referenciapontja rajta van a vonal végpontján. Azt hiszem, a háromszög mozoghatna lassabban és simábban is. Fogjuk meg a 6. frame-ben lévő kulcskockát és tegyük át a 15.-be!

Még érdekesebb a dolog, ha az őrült keringés közben a háromszög színe is megváltozik. Amikor a végállapotbeli háromszög van kiválasztva, a Properties panelen a Color legördülő menüből válasszuk a Tint (árnyalat) paramétert, majd állítsunk be egy új színt a háromszögünknek.

Ha minden működik, kattintsunk a guide réteg nevének jobb oldalán lévő első pontra (a szem ikon alatt), ezzel elrejtjük a mozgási útvonalat jelölő ívet. A segédvonal egyébként sem látszik a kész moziban, de addig is eltüntethetjük, amíg a többi réteget szerkesztjük.

Munkánk eredménye egy ehhez hasonló animáció: [05-lesson-5.fla]. A jobb megértés kedvéért itt megnézheti a legutóbbi lépéseket.

Már van két szimbólumunk, de még alig használtuk őket. Itt az idő, hogy önállóan eljátszadozzunk velük. Én a háromszög néhány újabb példányával egészítettem ki az animációt, és ezek Tint és Alpha paramétereit állítgattam. Végül ezt kaptam:

A szimbólumok használatának másik előnye, hogy nagyon egyszerű őket módosítani. Ha van egy mozink, tele egyszerű szimbólumok példányainak tucatjaival, meg tudjuk változtatni mindet úgy, hogy csak egyszer szerkesztjük magát a szimbólumot. Fel lehet építeni egy Flash mozit elnagyolt szimbólumokkal is, és mikor a mozi összeállt, neki lehet fogni a szimbólumok finom részleteinek kidolgozásához. A szimbólum szerkesztéséhez kattintsunk duplán a Stage-en lévő példányra, vagy a Library-ben lévő szimólumra.

Eddig arról volt szó, hogyan hozhatunk létre ábrákat a Flash-ben, és hogyan animálhatjuk őket. Ez magában is elég nagyszerű, de még távolról sem ez minden, amit a Flash-sel megcsinálhatunk. A következőkben alapszintű interaktivítást adunk a mozinkhoz, és Weboldalba integráljuk.

   
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a tel: (36-1) 372-2961 fax: (36-1) 372-2948
e-mail: oktatastechnika@felis.elte.hu