ELTE TTK Oktaástechnika Csoport - UNESCO Információtechnológiai Pedagógiai Központ
Sümegi András

Macromedia Flash MX

A Flash története

A kezdetek

A Flash története 1996-ban kezdődött. Egy kis cég, a FutureSplash fejlesztői olyan webes multimédia alkalmazást mutattak be, amellyel könnyen lehetett interaktív nyomógombokat készíteni, nagyítható-kicsinyíthető vektorgrafikát beépíteni az Internetes honlapokba. A weben szokásos pixelgrafikus képek minden egyes képpont adatait külön-külön tárolják, míg a vektorgrafikus leírás csupán azt mondja a megjelenítő programnak: rajzolj ide egy kört ekkora átmérővel és ilyen színnel. Ezáltal a körök, téglalapok és más grafikus idomok tárolásához sokkal kevesebb adat kell, ami gyorsítja a letöltést. További előny, hogy a vektorgrafikus képek alkalmazkodni tudnak a felhasználó képernyőjének méretéhez.

A technológiát a Macromedia felvásárolta és továbbfejlesztette. A Flash-ben megjelent a morfózis (Shape Morphing) képessége, így nem szükséges az animációk minden egyes fázisának megrajzolása, elegendő a kulcskockákat megadni, a köztes helyzeteket a program számítja ki. További újdonság volt az MP3 kódolású folyamatos hang, a felhasználó által módosítható szövegmezők elhelyezése a filmeken, és a továbbfejlesztett Flash műveletek, amelyekkel bonyolult játékokat, űrlapokat és kérdőíveket lehet készíteni. A Flash mozik programozását szolgálja az ActionScript. A Macromedia közzétette a Flash fájlok (.SWF) formátumát és ingyenesen letölthetővé tette a böngészőkbe beépülő lejátszó programot (plug-in), ezzel nagyot lendített a Flash elterjedésén.

 

 

 

 

 

 

 

A vektorgrafikus képek minőségromlás nélkül, tetszés szerint nagyíthatók. A raszteres (bitmap) képek adott felbontással rendelkeznek.

 

   
1117 Budapest, Pázmány Péter sétány 1/a tel: (36-1) 372-2961 fax: (36-1) 372-2948
e-mail: oktatastechnika@felis.elte.hu