A kezdetek
A Flash története 1996-ban kezdődött. Egy kis cég, a FutureSplash
fejlesztői olyan webes multimédia alkalmazást mutattak be, amellyel
könnyen lehetett interaktív nyomógombokat készíteni, nagyítható-kicsinyíthető
vektorgrafikát beépíteni az Internetes honlapokba. A weben szokásos
pixelgrafikus képek minden egyes képpont adatait külön-külön tárolják,
míg a vektorgrafikus leírás csupán azt mondja a megjelenítő programnak:
rajzolj ide egy kört ekkora átmérővel és ilyen színnel. Ezáltal
a körök, téglalapok és más grafikus idomok tárolásához sokkal kevesebb
adat kell, ami gyorsítja a letöltést. További előny, hogy a vektorgrafikus
képek alkalmazkodni tudnak a felhasználó képernyőjének méretéhez.
A technológiát a Macromedia felvásárolta és továbbfejlesztette.
A Flash-ben megjelent a morfózis (Shape Morphing) képessége, így
nem szükséges az animációk minden egyes fázisának megrajzolása,
elegendő a kulcskockákat megadni, a köztes helyzeteket a program
számítja ki. További újdonság volt az MP3 kódolású folyamatos hang,
a felhasználó által módosítható szövegmezők elhelyezése a filmeken,
és a továbbfejlesztett Flash műveletek, amelyekkel bonyolult játékokat,
űrlapokat és kérdőíveket lehet készíteni. A Flash mozik programozását
szolgálja az ActionScript. A Macromedia közzétette a Flash fájlok
(.SWF) formátumát és ingyenesen letölthetővé tette a böngészőkbe
beépülő lejátszó programot (plug-in), ezzel nagyot lendített a Flash
elterjedésén. |
|
A vektorgrafikus képek minőségromlás nélkül, tetszés szerint nagyíthatók.
A raszteres (bitmap) képek adott felbontással rendelkeznek. |